Avaluació de la pobresa hídrica en entorns urbans del litoral mediterrani: estudis de cas (Alacant, Múrcia i l'àrea metropolitana de Barcelona)

Juntament amb la pobresa energètica però no tan coneguda com aquesta última, la pobresa hídrica afecta a un nombre creixent de llars que veuen amenaçat el subministrament d'un bé bàsic com l'aigua. En el context dels països desenvolupats, la pobresa hídrica apareix no tant com un problema d'accés com d'assequibilitat o capacitat de pagament de les factures amb el consegüent resultat de possibles corts en el subministrament. A Espanya, la pobresa hídrica apareix amb força arran de la crisi econòmica de 2008 i els seus efectes devastadors en el benestar de moltes famílies combinada amb l'elevat augment del preu de l'aigua.

En el present projecte, es parteix del supòsit que la pobresa hídrica abasta diverses dimensions i no solament l'econòmica. Es caracteritza, també, per una causalitat múltiple en la qual interactuen factors econòmics, demogràfics, socials o de gènere i està generant respostes per part dels propis afectats, així com per institucions, empreses de serveis d'aigua i ONGs.

El projecte planteja, en primer lloc, centrar-se en la dimensió econòmica, per a estimar de manera quantitativa llindars de situacions de pobresa hídrica en les llars per a, posteriorment, caracteritzar altres dimensions i analitzar la intersecció de factors de vulnerabilitat en les llars i, finalment, l'anàlisi de les estratègies d'adaptació per part de llars, institucions, empreses i col·lectius de la societat civil. L'àmbit d'estudi seleccionat comprén l'Àrea Metropolitana de Barcelona i els municipis d'Alacant i Múrcia.

En conjunt i com a reptes principals, s'espera augmentar la comprensió d'aquest fenomen en el context d'un país mediterrani molt afectat per una greu crisi socioeconòmica i utilitzar els coneixements adquirits per a minimitzar l'impacte d'aquest fenomen en el benestar de les llars afectades.