El grup de recerca Aigua i Territori i l'Institut Interuniversitari de Geografia desenvoluparan el projecte europeu SIMTWIST, finançat pel programa Water JPI 2018

La convocatòria del programa Water Joint Programming Initiative (JPI) per a l'any 2018, Closing the water cycle gap, ha seleccionat el projecte SIMTWIST (Simulating tourism water consumption with stakeholders), en el qual participa com a soci el grup de recerca Aigua i Territori, vinculat a l'Institut Interuniversitari de Geografia de la Universitat d'Alacant. El projecte SIMTWIST és coordinat pel grup de recerca Environmental Systems Analysis de la Wageningen University (Holanda). El tercer soci del consorci europeu és el Department of Civil, Chemical, Environmental, and Materials Engineering, de la University of Bologna (Itàlia).

L'objectiu general del projecte és millorar la comprensió de la petjada hídrica del turisme i ajudar a reduir l'escassetat d'aigua en les destinacions turístiques, informant als responsables públics i privats, així com als usuaris finals sobre l'eficàcia dels diferents tipus d'intervencions. L'èmfasi en l'escassetat d'aigua requereix la consideració tant del subministrament com de la demanda. Açò comporta la connexió entre l'escassetat d'aigua, un problema de nivell macro, amb el comportament dels individus (turistes) i la indústria (sector turístic) a nivell micro. La metodologia proposada per a aconseguir dita objectiva és nova en dos sentits. En primer lloc, l'enfocament de la recerca va més enllà de l'anàlisi estadística tradicional entre el consum d'aigua per ús turístic i els factors influents clàssics, com el nombre d'habitacions, els nivells de qualitat i els serveis proporcionats. En aquest cas s'aprofundeix en com influeixen en el comportament del turista i la indústria factors tals com les percepcions, les actituds, els antecedents culturals i altres factors socials i individuals del recurs aigua i en combinació amb factors climàtics. Per a aquesta fi, el projecte utilitza el nou enfocament del cicle hidrosocial, que connecta l'esfera física dels fluxos d'aigua amb les esferes socials del poder i la presa de decisions. En segon lloc, el projecte desenvoluparà i aplicarà un Agent-Based Model (ABM) per a explorar els efectes d'una àmplia gamma de supòsits, escenaris futurs i possibles intervencions (polítiques) dirigides a aconseguir mesures d'adaptació locals sobre el canvi climàtic i l'eficiència de l'aigua amb finalitats turístiques. Tots dos mètodes s'aplicaran als casos d'estudi de Benidorm (Espanya) i Rimini (Itàlia).

La convocatòria Water JPI 2018 Closing the Water Cycle Gap té per objectiu fomentar projectes de recerca transnacionals, de recerca col·laborativa i projectes d'innovació que aborden qüestions relacionades amb els desafiaments de l'aigua en la societat. La convocatòria és la cinquena del programa Water JPI i inclou 20 agències de finançament nacional de 18 països que sumen un total de 19 milions d'euros.